۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
تعداد بازدید: ۳۱۱۰۸۶
نایب رئیس  کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ارتباط با موضوع گاز فلور یا همان گاز همراه که در میادین شاهد سوختن آن به‌صورت شعله هستیم، گفت: هنوز در انتظار هستیم که این رویکرد تغییر کند تا بتوانیم از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و این گاز‌ها را برای تزریق دوباره به چاه‌های نفت، شیرین سازی و یا اینکه در مصارف دیگر به کار بگیریم
کد خبر: ۳۵۷۷۴

هدر رفتن 45 میلیون متر مکعب گاز در روز| مقاومت‌ دولت برای ورود بخش خصوصی در سال حمایت از تولید

 

حمید رضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و نایب رئیس  کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره دلیل ناترازی انرژی گفت:ما در وضعیت ناترازی انرژی هستیم و تولید و مصرف ما هر ساله میزان برابری ندارد و با ناترازی توسط دولت عرضه میشود و متاسفانه ریشه آن به عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: حتی زمانی که تحریم نبودیم زیر سایه بازیگر اصلی منطقه بودیم!|در بازار‌های جهانی نتوانستیم نقش اصلی را ایفا کنیم!

وی ادامه داد: اگر سال‌های گذشته را بررسی کنیم، نمی‌توانیم بگوییم از این بخش تولید بخش خصوصی سهم بیشتری داشته، چراکه متوجه می‌شویم از سمت دولت هم سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و علت آن مداخله دولت و قیمت‌های دستوری بوده که بخش خصوصی ما را هم از سرمایه‌گذاری در این حوزه دور کرده و عدم سرمایه‌گذاری هم‌زمان دولتی و خصوصی باعث به وجود آمدن ناترازی در بخش انرژی شده.

صالحی در مورد نسبت مشارکت بخش خصوصی در این سال با سال‌های دیگر تصریح کرد: بخشی از همکاری‌ها مربوط به پروژه‌های گذشته می‌باشد چرا که پروژه‌های انرژی زمانبر و تقریباً ۲ الی ۳ ساله است، لذا بررسی رویکردهای گذشته، حال و آینده این پیام را می‌دهد که دولت در این بخش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد چراکه در بودجه عمرانی سال 1403 عددی برای این موضوع دیده نشده و همچنین سازوکاری در بودجه و قوانین ما که به ورود بخش خصوصی کمک کند تا در آینده بتوانند در این بخش سرمایه‌گذاری انجام دهند را ندیده‌ایم.

بیشتر بخوانید:۴ چالش اصلی تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی/علت عدم تحقق بودجه نفتی کم فروشی نیست!

هدر رفتن 45 میلیون متر مکعب گاز در روز| مقاومت‌ دولت برای ورود بخش خصوصی در سال حمایت از تولید

 

نمایندگان مجلس برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی ورود کنند
نایب رئیس  کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی  در ارتباط با موضوع گاز فلور یا همان گاز همراه که در میادین شاهد سوختن آن بصورت شعله هستیم، گفت: این مورد بسیار قدمت دارد و محاسبه شده که چیزی حدود 45 میلیون متر مکعب در روز در حال هدر رفتن است. متأسفانه در این بخش برنامه‌ای از سمت دولت برای شیرین سازی و استفاده آن در صنایع و نیروگاه‌های تولید برق و یا با صدور مجوز ورود بخش خصوصی و استفاده از این منابع و جلوگیری از هدر رفت آن وجود نداشته و علی رغم تلاش‌های بخش خصوصی برای استفاده از گاز فلور که در مجلس و قوانین صورت گرفت متاسفانه مقاومت‌های زیادی شد و پروژه‌های چشمگیری در این حوزه  راه‌اندازی و واگذار نشد و هنوز در انتظار هستیم که این رویکرد تغییر کند تا بتوانیم از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و این گازها را برای تزریق دوباره به چاه‌های نفت ، شیرین سازی و یا اینکه در مصارف دیگر به کار بگیریم .

 

هدر رفتن 45 میلیون متر مکعب گاز در روز| مقاومت‌ دولت برای ورود بخش خصوصی در سال حمایت از تولید

نقش گاز فلور در آلودگی هوای کشور

 دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی افزود: متاسفانه این گازها نقش مهمی در آلایندگی هوای کشور دارند. با جلوگیری از سوخت و هدر رفت آن می‌شود کمک بسیاری در این حوزه چه در هوای پاک و چه در استفاده از سوخت آن برای صنایع بهره برد. این امکان وجود دارد که اگر دولت اجازه دهد تا بخش خصوصی ورود کند و برنامه‌های خود را در این زمینه پیاده کند. زمانی که منافع خوبی بوجود آمد دولت هم مشارکت داشته باشد که تا الان این موضوع محقق نشده و نمایندگان مجلس باید در این موضوع دقت نظر داشته باشند و کمک کنند تا این سرمایه ملی هدر نرود و تبدیل به ارزش افزوده برای ملت شود.

برچسب ها: انرژی گاز برق #اتاق بازرگانی تهران #بخش خصوصی کمیسیون انرژی هدر رفت مجلس نمایندگان حمایت از تولید ملی
ارسال نظر
آخرین اخبار